Sarahjane Swan & Roger Simian

SARAHANSE.jpg

Perquè utilitzeu el Super 8 per a fer videoclips en ple Segle XXI?

Feia anys que realitzem pel·lícules experimentals en formats digitals, però sempre havíem pensat que seria genial provar el cinema analògic. Ens encanta la textura i l’atmosfera, les veladures i les ratlles. No sabíem el que implicaria ni el que costaria, de manera que ho anàvem deixant de banda. Però l´any 2016, vam veure una pel·lícula de ciència ficció Super-Lo-Fi i experimental al Festival d’Alchemy Film and Moving Image a Scottish Borders, anomenat “Silver” del cineasta experimental canadenc, Allan Brown. Ens va intrigar i entusiasmar. Després, ens vam trobar amb en Allan Brown i la seva parella a la cua d’un cinema. Tots dos eren molt agradables i van estar molt contents d’escoltar que ens havia agradat la seva pel·lícula. Nosaltres els parlarem sobre el referèndum d’independència escocesa i ells sobre la campanya d’independència dels ciutadans quebequesos. També vàrem parlar una mica de Catalunya. La pel·lícula d’Allan Brown i la nostra breu conversa amb ell ens va fer pensar: “hem de provar-ho”. Així que vam investigar i finalment vàrem comprar alguns equips barats a Ebay i un paquet prepagat de cartutxos Kodak TRI-X i Vision3, incloent-hi el processament i escaneig en alta definició a Gauge Film. I ens vàrem fer adictes immediatament! La nostra primera pel·lícula, “SuperFly Super 8 circa Nineteen Seventy Seven”, va funcionar bé per a nosaltres. Va ser seleccionada per al concurs del curtmetratges del Festival de Cinema d’Edimburg i es va projectar al London Short Film Festival. “Anna of my Seventy Two Senses (Merzfrau III)” va ser la nostra experiència Dadaista amb pel·lícula revelada a casa amb Caffenol (cafè, vitamina C i carbonat de sodi) que després varen ratllar i pintar a mà directament la pel·lícula.

SuperFly.jpg

Quines càmares heu utilitzat per a rodar-los?

Les nostres primeres càmeres van ser una Canon 514XL i una AGFA FAMILY. Ara utilitzem una sonora Sankyo, que és genial.

Els vostres clips són força experimentals, expliqueu-nosquines tècniques i emulsions utilitzeu.

No tenim gaires diners, i ens adonarem que podíem comprar d’alguns estocs de pel·lícula Kodachrome 40  caducada a granel, cosa que ens permetria rodar molta pel·lícula. També vam voler informar-nos sobre com revelar-ho nosaltres mateixos, cosa que reduiria encara més els costos. Ja no es pot processar en color el Kodachrome 40 en color, per però sí que es pot produir un negatiu de Blanc i negra amb la recepta de Caffenol. Ens agrada l’art Lo-Fi de totes maneres, així que l’aspecte granulat i ratllat no ha estat mai un problema per a nosaltres.

Teniu pensar seguir rodant més projectes en Super 8?

Sí, tenim previst rodar molt més en Super 8 o 16mm. Ens encanta. Volem provar més processos de color utilitzant productes químics C41.

Penseu que el Super 8 te futur per a artistes o creadors audiovisuals professionals o amateurs?

El Super 8 definitivament té un bon futur per a artistes i cineastes, fins i tot en el segle XXI. Es pot utilitzar de moltes maneres. Si vols, pots ser un purità analògic i no utilitzar mai equipaments o processos digitals. O pots crear obres d’art o obres experimentals noves amb un híbrid analògic i digital. Això ens resulta molt interessant: tant el vell com el nou.

Els vostres pares tenien càmera de Super 8? O com va ser el vostre primer contacte amb el petit format cinematogràfic?

No, els nostres pares no tenien cap equip de cinema quan érem petits. Teníem familiars amb molts equips fotogràfics, però feien fotografies, no pel·lícules. El nostre primer contacte amb el cinema amateur va ser quan, com a adolescents, aconseguírem agafar càmeres de vídeo. Era l’era analògica, per la qual cosa l’edició consistia a copiar imatges de la càmera de vídeo a un altre vídeo, i utilitzar el botó de pausa als punts d’edició. Va ser molt desconcertant i sempre hi havia molts defectes i errors, però hem après molt. Més tard, l’arribada de la filmació i l’edició digital va fer-ho tot més fàcil, i els resultats eren de millor qualitat. Sarahjane va intentar provar una càmera Super 8 com a estudiant d’art, filmant imatges d’aus en un viatge a Amsterdam, però, a part d’això, la nostra primera experiència en la realització de Super 8 va ser realment quan vam comprar l’equip i la pel·lícula Kodachrome i vam provar-ho fer tot per nosaltres mateixos.

Anuncios